Follow my blog with bloglovin

Follow on Bloglovin

ENDAGSFORLØB PÅ TEXTILSKOLEN


Lidt fik jeg da ud af at gå (en uge) på Textilskolen. I mandags havde vi et endagsforløb, som skal præsenteres i morgen fredag på min sidste dag. Vi skulle designe en minikollektion med 5 styles. Der var ikke opsat noget tema på forhånd, som man kunne selv frit vælge hvad man ville arbejde med. Igennem en masse brainstorming og mindmaps, kom jeg frem til at det kunne være spændende at arbejde med samfund som skiller sig ud fra andre i forhold til valg af beklædning. Og deraf kom jeg til at tænke på Amish folket, som egentlig altid har "fascineret" mig - og i fascineret mener jeg at det interesserer mig hvorfor at man ønsker at leve sit liv på den måde og hvordan folk opfatter og fortolker religion. Det kunne havde været spændende at arbejde videre med dette tema, hvis vi havde haft et længere forløb, for man kunne selvfølgelig ikke nå at grave ned i alle lagene og eksperimentere på forskellig vis.
Men jeg endte op med at designe en kjole i viskose med en pelsdetalje foran, som skulle være et humorisktisk udtryk for det karakteristiske lange sorte skæg mændene har, en asymetrisk uldfrakke med elementer af en klassisk vest (som også typisk er en del af mændenes påklædning), en skjortekjole med kinakrave og et nålestribet sæt, hvoraf detaljen på overdelens skuldre er hentet fra et ærme på forklæderne kvinderne ofte bære uden på deres kjoler. Stjernesymbolet sættes ofte i forbindelse med Amish folket - og igen lidt humorisktisk leg med et tekstprint på ærmerne hvor der står "Save me from hell". Tilsidst skulle vi give kollektionen et navn. Jeg legede med forskellige ord og sætninger, og endte med at det skulle være noget med en rejse med tidsmaskinen, for det gør man jo nærmest når man ser dokumentarer osv fra deres små samfund. Og så lyder det bare flottere på fransk. Har dog ingen anelse om det er det rene vulapyk (har ikke haft fransk i skolen, haha). Men whatever.

Ingen kommentarer: